Verbinden met singles en aanbieders via social media

Deel met je vrienden!

Irene | Geplaatst op 01 dec 2011 | 0 reacties | 4973 maal gelezen


OutdoorSingles is een singles community in oprichting. Om liefhebbers van natuur en buitenactiviteiten te vinden en verbinden zetten we de meest populaire sociale media in: Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, YouTube en Flickr en Pinterest.. We faciliteren 'outdoor' aanbieders om heel gemakkelijk hun events, weekends en reizen te promoten en aan de leden aan te bieden. Enthousiaste singles en andere website bezoekers helpen daarbij en verspreiden de informatie binnen de eigen netwerken en vriendenkringen.

Artikel over de praktische inzet van social media voor OutdoorSingles

Dit blog gaat over de wijze waarop OutdoorSingles in praktische zin gebruik maakt van de sociale media. Dus niet over de social media strategie. En ook niet over de singles community zelf of over de wijze waarop deze wordt opgebouwd. Heel in het kort daarover: via het internet en via de sociale media verbinden we ons met twee doelgroepen: professionele aanbieders van 'outdoor' activiteiten en singles die daar actief liefhebber van zijn. Met outdoor activiteiten bedoelen we niet alleen de echte stoere buitensporten als bergklimmen, survival en raften. Het gaat ons om alle recreatieve activiteiten die je buiten kunt doen, liefst in de vrije natuur. Op de website zelf bieden aanbieders hun events en reizen aan singles aan. De singles hebben binnen de website een eigen omgeving met extra mogelijkheden zich met andere singles te verbinden en deel te nemen aan de aangeboden uitstapjes, evenementen, workshops, feesten, etc.

De Singles Community heeft wel een besloten omgeving!

Wat OutdoorSingles bijzonder maakt is de combinatie tussen de beslotenheid van de singles community en het open karakter van de website en de sociale netwerken rondom de community.

  • Besloten singles community: afgeschermde omgeving, leden met persoonlijke profielen kunnen elkaar in beslotenheid zoeken, vinden en ontmoeten.
  • Open website en netwerken: een groot deel van de website is vrij toegankelijk: het weblog, de singles agenda en het platform van outdoor aanbieders. Ook de sociale media zijn voor publiek toegankelijk.

Zo kunnen ook niet-leden die wel geïnteresseerd zijn OutdoorSingles volgen. Bijvoorbeeld: singles die zich (nog) niet willen inschrijven, bedrijven en organisaties die buitenactiviteiten aanbieden, reisorganisaties, evenementenbureaus, campings, accomodaties, natuurliefhebbers, outdoorfans.

Website is de thuisbasis, omringd door sociale netwerken

De website, gebouwd in Drupal, is de 'hub', thuisbasis van OutdoorSingles. Singles en Aanbieders kunnen zich op de website registreren, een profiel of bedrijfspagina aanmaken en meebouwen aan de OutdoorSingles Agenda met leuke uitstapjes, evenementen, weekends en reizen. Rondom de website zet OutdoorSingles de sociale netwerken in om singles en aanbieders van natuur-  en outdoor activiteiten te bereiken en met hen te verbinden. De informatie op de website wordt via de verschillende netwerken gedeeld en verspreid. Website en netwerken zijn op allerlei manieren met elkaar geïntegreerd.

Voor iedere doelgroep en toepassing een ander netwerk?

OutdoorSingles heeft ervoor gekozen zich te profileren binnen 7 verschillende sociale netwerken. Dit zijn de meest populaire netwerken, met deels overlappende en deels unieke doelgroepen en toepassingen:

  • LinkedIn: vinden en verbinden met professionele aanbieders: ZZP-ers, bedrijven en organisaties. profilering vooral via updates en LinkedIn groepen (vb. zeilers, outdoorsporters, natuurreis groepen).
  • Twitter: vinden en verbinden met professionele aanbieders, promotie van website, events, reizen en aanbieders, werven van deelnemers (singles) aan de events.
  • Facebook: verbinden met singles, aanbieders en andere outdoorfans, promotie van website en events, prikbord als discussieforum.
  • Google+: promotie van website en events, leren van innovatieve mensen in dit nieuwe netwerk.
  • YouTube: promotie via filmpjes van OS events en filmpjes over natuur en outdoor activiteiten.
  • Flickr : promotie via foto's van OS events en foto's over natuur en outdoor activiteiten.
  • Pinterest: promotie via dit andere, internationale netwerk waar veel foto's en filmpjes worden uitgewisseld.

Bezoekers van OutdoorSingles volgen, delen en participeren

Voor singles, aanbieders en anderen die geïnteresseerd zijn in natuur en outdoor zijn er vele manieren zich te verbinden met OutdoorSingles. Van passief naar actief. Zij kunnen:

  • volgen wat OS doet door follower of friend te worden van OS binnen Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, YouTubeFlickr en Pinterest.
  • delen wat OS doet binnen hun eigen netwerken: door berichten leuk te vinden ('liken'), van commentaar te voorzien en zo de informatie te verspreiden
  • actief participeren binnen die netwerken: door te reageren en zelf berichten, foto's en filmpjes te plaatsen. NB: Op de website kunnen aanbieders en singles ook zelf evenementen aanbieden.

Op de Homepage van de OutdoorSingles website is de gehele rechterkolom bestemd voor Social media. Er staan twee rijtjes iconen:

  • 'Volg ons via de Nieuwsbrief en wordt Fan, Vriend of Volger!': web bezoekers kunnen OutdoorSingles volgen op de netwerken waarvan ze zelf deel uitmaken:
    • Facebook  (een fanpage op dit vriendennetwerk)
    • Twitter (een account op deze site voor korte berichten)
    • LinkedIn (een company profiel op dit zakelijk netwerk)
    • Google+  (een pagina op dit zakelijk- en vrienden netwerk van m.n. voorlopers in social media)
    • YouTube  (filmpjes van de events en andere leuke outdoor filmpjes)
    • Vimeo (filmpjes van de events)
    • Flickr  (foto's van de events van OutdoorFriends)
    • Pinterest (een prikbord met foto's en filmpjes van natuur, sport en outdoor events).
  • 'Vertel je vrienden over de website van OutdoorSingles': bezoekers kunnen informatie van de website doorgeven met recensie erbij, binnen hun eigen favoriete netwerken: LinkedIn, Facebook, Twitter, Facebook, Hyves, Google+ en via AddThis nog vele andere netwerken.In dezelfde kolom krijgen bezoekers een voorproefje van wat ze kunnen verwachten binnen de netwerken: ze zien 8 Facebook Fans en kunnen de pagina 'leuk' vinden, ze lezen de laatst geplaatste tweets op Twitter, zien het laatst geplaatste YouTube filmpje en enkele foto's op Flickr. Ook elders op de website komen de 'share-iconen' terug. Zo kunnen bezoekers niet alleen de Homepage delen met hun netwerk, maar ook de Blogs, de Singles Agenda, ieder Event, de Aanbiederslijst en iedere Aanbiederspagina.

 
Nieuwe social media toepassingen

OutdoorSingles streeft ook naar leuke, vernieuwende toepassingen:

  • Reacties op de blogs via Facebook: alle bezoekers kunnen reageren op de artikelen in het weblog, wanneer ze een Facebook account hebben. Leden hebben de keuze tussen publiek reageren en reageren vanuit de besloten community (reacties van leden zijn niet leesbaar voor niet-leden). Probeer het gelijk uit!
  • Singles ontmoeten via Twitter: Leden kunnen een anonieme oproep plaatsen op Twitter, wanneer zij op zoek zijn naar mannen en/of vrouwen voor hun favoriete activiteit (wielrennen, zeilen, fotograferen, etc.). Deze manier van zoeken, In 10 stappen een leuke man / Vrouw via Twitter? is tot nu toe nog weinig gebruikt. Feedback, tips voor verbetering zijn welkom!
  • Tweetups: singles zijn meestal geen lange termijn planners als het gaat om deelname aan events en reizen. Om hierop in te spelen willen we Tweetups gaan organiseren: snel en spontaan georganiseerde ontmoetingen en activiteiten, met gebruik van Twitter. Deelnemers hoeven niet per sé Twitteraars te zijn, we zetten Twitter in voor snelle werving van aanbieders en deelnemers. Wie wil hier aan mee werken?
  • Mobile: om de Events en Tweetups gemakkelijker te kunnen vinden en bezoeken voor mensen die 'onderweg' zijn en niet achter hun pc of laptop zitten: OutdoorSingles toegankelijk maken voor smartphones, E-readers, iPad, Tablets, etc. Ontwikkelaars van apps e.d. zijn welkom!

Blogserie over OutdoorSingles

Dit is het vijfde artikel in de 5-delige serie over OutdoorSingles:

  1. Maandag 21 november: Van kiemplantje naar Outdoor Singles Community
  2. Dinsdag 22 november: Niet weer een nieuwe datingsite ...
  3. Woensdag 23 november: Mijn Buitendebuut (Gastblog van Menno Spiro)
  4. Donderdag  24 november: In 10 stappen een Man / Vrouw via Twitter
  5. Donderdag 1 december: Verbinden met singles en aanbieders via social media.

Jouw ideeën en tips voor OutdoorSingles?

Heb jij goede ideeën voor ons, om social media nóg beter te benutten? Zodat aanbieders zich gemakkelijker aanmelden en hun bedrijf en events nog effectiever promoten? En zodat singles elkaar gemakkelijker vinden om leuke, verrassende, actieve ontmoetingen te hebben? Wil je zelf iets bijdragen? Plaats hier onder jouw reactie! Ook niet-singles kunnen reageren, als je een Facebook account hebt.

NB: Sinds maart 2012 is deze website géén singlessite meer. Lees hoe en waarom OutdoorSingles werd omgezet naar OutdoorFriends:

 

Verbind je met andere Outdoor Friends met interesse in natuur-in
Via andere Leden met deze activiteiten in hun profiel
Via één van de Oproepen van Leden
Via één van de events of reizen op de Agenda